Nokia: pacients drīzāk ir dzīvs

12 jūlijs 2011, 12:00

Igors Zujevs, Rietumu Bankas analītiķis




Mobilo tālruņu ražošanas pasaules līderu darbība šobrīd piesaista ne vien modernu rīku cienītāju, bet arī finanšu investoru interesi. Tādu gigantu kā „Apple”, „Nokia” vai „Microsoft” akcijas veido ievērojamu fondu tirgus tehnoloģiskā sektora daļu, un to iegāde var izraisīt tikpat daudz emociju, cik jaunākā viedtālruņa modeļa pirkums. Un tieši šobrīd ir ko pirkt.


Pēdējos gados mobilo ierīču tirgū novērojamas interesantas tendences. Ilgu laiku absolūta tā līdere bija somu „Nokia”. Taču kopš 2007. gada situācija strauji sāka mainīties. 2007. gada janvārī „Apple” laida pārdošanā „revolucionāro” iPhone, kas septiņjūdžu soļiem sāka iekarot popularitāti lietotāju vidū. 2011. gada martā „Apple” paziņoja, ka iPhone pārdošanas apjomi ir sasnieguši 100 milj. vienību. Pieaugot iPhone popularitātei, citi ražotāji uzsāka mēģinājumus atkārtot "Apple" panākumus, laižot klajā savas atjaunoto viedtālruņu versijas.

2010. gadā pasaulē tika pārdoti 305 milj. viedtālruņu, un saskaņā ar prognozēm 2011. gadā šis skaits sasniegs jau 472 milj. Šobrīd viedtālruņi veido vairāk nekā 19% no kopējā mobilo tālruņu tirgus.

Galvenais ir jautājums par to, kas gūs labumu no šādas vētrainas tirgus izaugsmes. Vai „Apple” un viedtālruņi uz Adroid OS platformas spēs noturēt pašreizējos izaugsmes tempus? Cik populāri būs jaunie produkti? Viena no galvenajām intrigām tirgū būs tas, kā pārdošanas apjomus ietekmēs uzņēmuma „Nokia”, kas paziņojis par pakāpenisku pāreju uz platformu „Windows Phone 7”, produktu atjauninājumi, un vai tas būs kā grūdiens somu uzņēmuma akciju kāpumam.

Līderu kompānija


Šobrīd mobilo iekārtu ražotāju tirgū ir četri galvenie spēlētāji: „Nokia” (platforma Symbian/Windows Phone 7), „Samsung/LG/HTC/Motorola” (Android OS), „Apple” (iOS) un „RIM”.

Šajā "kompānijā” „Nokia” pelna īpašu uzmanību. Saskaņā ar ziņām par 2011. gada pirmo ceturksni, tā vēl aizvien ir vislielākā mobilo iekārtu ražotāja pasaulē, lai gan 2010. gadā ir zaudējusi trešdaļu savas tirgus daļas, kas no 38% nokritusies līdz 28%.

Uz šā fona „Nokia” vadība ir pieņēmusi lēmumu par stratēģisko partnerību ar citu tehnoloģiskā sektora gigantu – „Microsoft”. Pēc dažu ekspertu domām „neveiksmīgā” un „neperspektīvā” Symbian platforma, kuru izmanto somi, tomēr vēl aizvien ir viena no populārākajām pasaulē. Tā ietver 40 tūkstošus pielikumu „Ovi Store”, pēc piepildījuma piekāpjoties tikai „Apple” „App Store” un „Android Market”, taču būtiski pārspējot „BlackBerry” „App World” un „Windows” „Marketplace”.

Kopš iPhone un vēlāk arī iPad iznākšanas par vienu no galvenajiem spēlētājiem mobilo ierīču tirgū ir kļuvis „Apple”. Uzņēmuma fundamentālie rādītāji ir ļoti spēcīgi, kas liecina par tā stabilitāti un labām turpmākās izaugsmes perspektīvām. Turklāt „Apple”, kam pieder tikai 3,4% tirgus, pēc ienesīguma ir pirmajā vietā. Jau rudenī tiek plānots izlaist jaunu iPhone modeli.

Pēc pārdošanas apjomu pieauguma absolūtais rekords pagājušajā gadā pieder viedtālruņiem ar Google „Android OS” sistēmu, kas kļuvuši par jauniem draudiem „Nokia” pozīcijām. Dažas ziņas liecina, ka „Android OS” tirgus daļas ziņā jau ir pārspējusi „Symbian”; 33% pret 31%. Ar šo platformu darbojas „Samsung”, „HTC”, „Motorola”, „Sony Ericsson” un „LG” ierīces.

Laikā, kad „Nokia” konkurenti iekaro patērētāju lojalitāti, Somijas uzņēmumam tiek adresēts liels daudzums kritikas. Daļa ekspertu min, ka „Nokia” viedtālruņus pievilcīgus padara tikai to cena, jo lētāki produkti tiek pārdoti lielākos apjomos. Jauno produktu iznākšana kavējas, un tie neattaisno patērētāju cerības, un arī mārketinga politika varētu būt labāka.

„Nokia” pret „Apple”


Izanalizēsim „nežēlastībā kritušās” „Nokia” finanšu rādītājus un salīdzināsim tos ar „Apple”, kas demonstrē labu finanšu pārskatu un ir populārs daudzu, pat par pašreizējām augstajām cenām „Apple” akcijas pirkt iesakošo analītiķu vidū.

Salīdzinot uzņēmumu ieņēmumus 2010. un 2011. gada pirmajā ceturksnī, varam redzēt, ka, neraugoties uz „Apple” produkcijas popularitāti, „Nokia” ienākumi aug ievērojami straujāk. Tas var būt saistīts gan ar „Nokia” popularitāti krietni lētākajā tirgus segmentā, gan ar iespējamo pārsātināšanos ar „Apple” produkciju mobilo iekārtu tirgū. Jebkurā gadījumā šīs ziņas norāda uz Somijas uzņēmuma finansiālo stabilitāti.

„Nokia” P/E (Price-to-Earnings) rādītājs kopš 2009. gada ir būtiski samazinājies. „Apple” gadījumā situācija ir tieši pretēja – šis rādītājs ir salīdzinoši augsts un turpina palielināties. Investējot „Apple” akcijās, ir jāatceras par risku, ka tirgus varētu tikt pārsātināts ar iPhone un iPad atjauninātajām versijām. Savukārt „Nokia” daudz zemākās cenas dēļ var paplašināt savu klientu loku Āzijā un citos attīstības reģionos, kuros 90-95% iedzīvotāju nevar atļauties iPhone.

Ja salīdzina rādītājus saskaņā ar indikatoru P/B (Price-to-Book), tad kopš 2007. gada varam novērot krasu „Nokia” bilances vērtības pārvērtēšanu attiecībā pret akcijas cenu. Acīmredzot tas liecina par uzņēmuma pienācīgu nenovērtēšanu. Attiecībā uz „Apple” redzam pretēju dinamiku. Šobrīd „Apple” akcijas ir piecreiz dārgākas par uzņēmuma bilances vērtību.

„Nokia” ir viens no līderiem ne tikai tehnoloģiju sektorā, bet arī saskaņā ar сash & short-term investments (skaidras naudas un īstermiņa investīcijām) rādītāju tirgū kopumā, kā arī pēc net cash (brīvajiem līdzekļiem bez koriģēšanas uz parādu rēķina). „Nokia” rīcībā ir brīva skaidrā nauda 16,9 miljardi dolāru, ņemot vērā parādus 10 miljardu dolāru apmērā. Ja salīdzinām skaidrās naudas daudzumu ar „Nokia” kapitalizāciju, tad 67% uzņēmuma cenā veido skaidra nauda, un tas ir augstākais rādītājs tirgū. Būtībā, iegādājoties „Nokia” akcijas, jūs iegādājaties naudu nevis uzņēmējdarbību.





Somu priekšrocības


Nedrīkst nepiebilst, ka no investēšanas pozīcijām „Nokia” šobrīd piemīt virkne priekšrocību.

Pirmkārt, neraugoties uz tirgus daļas zaudējumu, tas ir zīmols, kuram uzticas. Otrkārt, „Nokia” atzīst aizvadīto gadu neveiksmes, ko apliecina vadības maiņa, jauna sadarbība ar „Microsoft” un tehniskie jauninājumi.

Treškārt, pastāv milzīgs potenciāls tādos reģionos kā Vjetnama, Indija, Āfrikas un Dienvidaustrumāzijas valstis. Tās ir valstis ar lielu skaitu iedzīvotāju, kuri nevar atļauties viedtālruņus, un tajās pastāv tieši lētāko un lietošanai vienkāršāko mobilo ierīču pārdošanas apjomu pieauguma potenciāls. „Nokia” neslēpj, ka šis tirgus paver papildu iespējas uzņēmējdarbības attīstīšanai. Ja „Nokia” izdosies izspiest no Āzijas tirgus mazos ražotājus, tās pārdošanas apjomi var būtiski pieaugt. Jāpiebilst, ka jau tagad Ķīna un Āzijas valstis veido 45% no pārdošanas apjoma.

Ceturtkārt, 2013. gadā „Nokia” samazinās savas izmaksas par 1,5 miljardiem dolāru - galvenokārt uz personāla skaita samazināšanas rēķina.

Un visbeidzot, nesen „Nokia” uzvarēja lietā pret „Apple”, tādēļ „Apple” ir jāmaksā „Nokia” 2% no saviem ienākumiem, kas gūti no iPhonе un iPad pārdošanas. Līdz 2011. gada beigām „Apple” izmaksās 858 milj. dolāru, bet līdz 2012. gada beigām – vēl 316 milj. dolāru, kas ir 17% no „Nokia” peļņas 2010. gadā.

Iespējamais revanšs


Visi šie fakti ir pamats tam, ka gan vidējā, gan ilgtermiņa perspektīvā ir gaidāms "Nokia" peļņas pieaugums. Ir acīmredzams, ka daudzi investori ir pārsteidzīgi norakstījuši Somijas uzņēmumu.

Mūsuprāt, mobilo iekārtu ražotāju tirgū tieši „Nokia” akcijas šobrīd izskatās ļoti pievilcīgi. Cenas ir absolūtu vēsturisko minimumu līmenī. Šobrīd „Nokia” akcijas maksā apmēram 6,2 dolārus par akciju: kopš februāra līdz šim brīdim to cenas ir kritušās par gandrīz 50%. Pašreizējās dinamikas apstākļos mēs sagaidām, ka dažu mēnešu laikā „Nokia” akcijas var pakāpties līdz 9,2-9,4 dolāriem par akciju, bet ilgtermiņa perspektīvā varam sagaidīt kāpumu līdz vidējiem rādītājiem 15-18 dolāru apmērā par akciju.

Šā brīža konjuktūra, kuras ietekmē gandrīz neviens netic „Nokia” līderpozīciju atgūšanai, var strauji mainīties, ja daudzveidības un zemās cenas dēļ visi atkal sāks pirkt Somijas uzņēmuma produkciju.

Eleonora Gailiša
Preses un sabiedrisko attiecību nodaļa
Tālr: +371-67020506
Fakss: +371-67020563
E-pasts: egailisha@rietumu.lv
Tālāk

Par izmaiņām maksājumos ASV dolāros

1 jūlijs 2011, 12:00 Serviss