Foruma eCom21 svarīgākie dalībnieki – par liela apjoma datiem, personalizēšanu un lietu interneta nākotni

7 novembris 2017, 12:12
Nākamajā nedēļā Rīga jau sesto reizi kļūs par Eiropas tiešsaistes uzņēmējdarbības centru ‒ 16. un 17. novembrī ar Rietumu Bankas atbalstu šeit notiks ikgadējā starptautiskā konference eCom21 , kurā pulcēsies simtiem nozares profesionāļu no visas pasaules.


Forumā tiks apspriestas nozares aktuālākās tendences un izmaiņas, kādas to gaida nākotnē, fokusējoties uz cilvēku – galveno e-komercijas virzītājspēku.

eCom21 spīkeri uzskata, ka noteicošā loma šai jomā būs liela apjoma datiem, mākslīgajam intelektam, komunikācijas personalizēšanai, daudzveidīgiem maksājumu instrumentiem, kā arī online un offline pakalpojumu sinerģijai.

Liela apjoma dati un klienta portrets

Uzņēmuma Clever DATA ģenerāldirektors Deniss Afanasjevs uzskata, ka elektroniskajā komercijā pašlaik daudzus uztrauc „lielo datu” tēma. Tirdzniecība internetā ģenerē un izmanto ārkārtīgi lielu datu apjomu – tā ir informācija par transakcijām, dažādu preču un kategoriju mājaslapu apmeklējumu; informācija, ko par sevi atstāj cilvēks, noformējot pasūtījumu vai ielogojoties mājaslapā. Tas viss ļauj veidot klienta portretu, izprast, kam viņš dod priekšroku, kādas ir viņa uzvedības un patēriņa īpatnības, un rezultātā palīdz izdarīt secinājumus, lai attīstītu biznesu.

„Uz klientu „lielajiem datiem” balstītā personalizētā komunikācija jau ir sniegusi pozitīvu rezultātu, un to apstiprina veiksmīgi piemēri. Varam teikt, ka uzņēmumi, kas izmanto komunikācijas, reklāmas un mārketinga tehnoloģiskās iespējas, iegūst priekšrocības konkurences cīņā,” ir pārliecināts Deniss Afanasjevs.

Viņš arī uzsver, ka patērētājs pieprasa arvien kvalitatīvāku komunikāciju, viņam nepatīk neatbilstīgi reklāmas sūtījumi. Speciālists atgādina, ka, pārzinot precīzu klienta profilu (viņa uzvedības modeļus, intereses, iespējamās izvēles), ir iespējams veidot atbilstīgu stratēģiju, tādējādi uzlabojot sadarbību ar auditoriju: „Apstākļos, kad „redzam” katru lietotāju, novērtējam viņa reakciju uz piedāvājumu un reklāmu, pārvaldām kontakta politiku jebkurā kanālā, apkopojam un atkārtoti analizējam datus, varam runāt par lietotāju datu lielo nozīmi daudzkanālu komunikācijā.”

Lietas maksājumiem izmantos mūsu kontu

Pastāvīgais eCom21 viesis, Krievijas Elektroniskās naudas un naudas pārvedumu asociācijas prezidents Viktors Dostovs atgādina, cik svarīgi ir daudzveidīgi maksājumu instrumenti.

„Maksājums no savdabīga rituāla pārvēršas par kaut ko nemanāmu, saskaņojas ar kontekstu. Manuprāt, par svarīgāko vārdu tuvākā gada laikā kļūs „izvēle”. Mēs sapratīsim, ka klientiem ir vajadzīgi dažādi apmaksas veidi, ar vienu vairs nepietiek. Veikaliem būs jāseko, lai maksājumu lapā vienmēr būtu vairākas opcijas ‒ ne tikai karte, bet arī ApplePay, maksājums ar internetbankas starpniecību utt. Šī daudzveidība kļūs par tuvāko gadu realitāti, savukārt to, iespējams, nomainīs jaunas tendences,” stāsta eksperts.
Viktors Dostovs arī pievērš uzmanību augošajai „lietu interneta” nozīmei. Viņaprāt, jaunajā daudzveidīgajā maksājumu piedāvājumā nozīmīga loma būs atvēlēta lietām: „Ledusskapji, mašīnas, printeri un citi – visi spēs pieslēgties mūsu bankas kontam un veikt maksājumus. Piemēram, ja jūs Dubajā pārkāpsiet ceļu satiksmes noteikumus, kamera atpazīs jūsu mašīnas numuru un automātiski liks samaksāt sodu, noņemot naudu no jūsu konta. Tieši tas pats notiks arī citos maksājumu scenārijos.”

Next day delivery kā rītdienas norma

Vienlaikus speciālisti atzīst, ka tirdzniecību internetā ietekmēs divi galvenie attīstības modeļi. Krievijas Nacionālās distances tirdzniecības asociācijas prezidents Aleksandrs Ivanovs stāsta: „Viens modelis – sauksim to par „Amazones modeli” – izspiež veikalus no tirgus, jo pats vēlas kļūt par pasaules lielāko (ideālā variantā – vienīgo) veikalu. Arī otrs modelis (nosacīti – „Alibaba”, marketplace modelis) drīz vien likvidēs interneta veikalus, jo tā skaidri redzamā perspektīva ir nepastarpināta preču tirdzniecība – no ražotāja tieši pircējam. Tomēr tas nenozīmē, ka interneta veikali aizies bojā – tiem vēl ir jāatrod savs zelta vidusceļš, ceļš starp Skillu un Haribdu.”

Būtisks lietu interneta attīstības priekšnoteikums ir arī veiksmīga sinerģija starp uzņēmumu online un offline servisiem. Viens no uzskatāmākajiem šīs jomas piemēriem ir preču piegādes ātrums. Eksperti ir vienisprātis, ka par normu kļūst piegāde nākamajā dienā vai pat preces pasūtīšanas dienā. Kā saka pētījumu uzņēmuma Data Insight partneris Fjodors Virins, visā pasaulē tiek izvirzītas next day delivery prasības, kas nākotnē mainīs visu loģistikas uzņēmumu infrastruktūru.

Kā var palīdzēt mākslīgais intelekts

eCom21 spīkeri arī pievērš uzmanību mākslīgā intelekta ieviešanas perspektīvām. „Svarīgs jebkura interneta veikala darbības aspekts ir darbs ar datiem un mākslīgais intelekts: kur atvērt nākamo izsniegšanas punktu, kādu piedāvājumu izteikt klientam, kas ienācis mājaslapā, kurp nosūtīt vēstuli utt. Tas jau tagad ļoti palīdz gan uzņēmumiem, gan klientiem, un nākotnē kļūs aizvien svarīgāk,” uzskata OZON.ru veb-papildinājumu direktors Mihails Osins.

Augošo mākslīgā intelekta lomu atzīst arī Deniss Afanasjevs. Viņš prognozē, ka nākamajā gadā mākslīgo intelektu vēl vairāk izmantos mikrosegmentēšanai un veiksmīgāko komunikācijas kanālu un ērtākā laika noteikšanai, personalizētu piedāvājumu veidošanai saskaņā ar nelielu auditorijas segmentu patēriņa īpatnībām.

Varam arī gaidīt sinerģiju, darbojoties ar dažādiem datu avotiem, – piemēram, apvienojot online un offline datu sniegtās zināšanas, lai maksimāli izprastu klienta profilu un sasniegtu vēl lielāku personalizāciju. Vienlaikus turpinās attīstīties centralizēta automātiska visu pieejamo reklāmas kanālu, mārketinga platformu un servisu vadība.

Vairāk informācijas par savu skatījumu uz e-komercijas tendencēm, perspektīvām un attīstības īpatnībām eksperti sniegs uzstāšanās un diskusiju laikā konferencē eCom21.

Reģistrēties dalībai forumā varat šeit.



Eleonora Gailiša
Preses un sabiedrisko attiecību nodaļa
Tālr: +371-67020506
Fakss: +371-67020563
E-pasts: egailisha@rietumu.lv
Tālāk

Par izmaiņām maksājumos Krievijas rubļos

3 novembris 2017, 13:24 Serviss